Sire: Mogen jongens nog wel jongen zijn

Sire wil niet vingerwijzen, verzekert een woordvoerder. Het is niet dat jongens niet op ballet mogen of meer het bos in moeten. Het is ook niet de bedoeling dat juffen worden aangevallen op hun feminiene benadering van leerlingen. Zoals bij elke campagne gaat het om bewustwording. Jongensgedrag wordt minder gewaardeerd en het potentieel van jongens wordt onvoldoende benut.

Statistieken geven aan dat meisjes het onderwijs soepeler doorlopen dan jongens. Jongens volgen vaker speciaal onderwijs, er zijn meer jongens die de school voortijdig verlaten en ze ontvangen ook meer jeugdhulp dan meisjes. Onderwijsadviseur, onderzoeker en trainer Lauk Woltring probeert al veertig jaar bespreekbaar te maken dat die verschillen in prestaties misschien wel voortkomen uit het onderwijs en hoe we met kinderen omgaan. Ook thuis krijgen meiden waarschijnlijk meer complimenten, omdat ze goed kunnen stilzitten of geconcentreerd een kunstig knutselwerkje kunnen afleveren.

Jongenshersenen

Woltring heeft meegewerkt aan de Sire-campagne en brengt meteen enige nuance aan. Hij kent de gevoeligheden. “Niet alle jongens zijn hetzelfde, ook niet alle meisjes: het gaat om het algemene beeld. Er zijn nu eenmaal verschillen.”

Die verschillen zijn niet alleen aangeleerd of gestimuleerd. De executieve functies en verbindingen in de hersenen rijpen bij jongens langzamer dan bij meiden, weet de onderzoeker. Meisjes hebben eerder zelfinzicht, kunnen beter anticiperen en plannen. Jongens ontwikkelen doorgaans eerder hun grote motoriek en ruimtelijk inzicht. Woltring: “Jongens leren door te doen. Ze proberen gewoon, al gaat het drie keer mis, al doet het zeer.”

Bron: Sire